اگر مي‌خواهيد در دنياي رقابتي امروز بهترين باشيد بايستي خود و يارانتان سخت بكوشيد

«كن بلانچارد»

در28 جولای 1999 «دراگستوردات کام» یکی از نخستین داروخانه‌های اینترنتی، شروع به تبلیغ سهام خود برای فروش به عموم کرد هنوز ثانیه ای از اغاز کار تبلیغات در اینترنت نگذشته بود که ارزش سهام تقریبا به 3 برابر یعنی در آن زمان معادل 65 دلار به ازای هر سهم ارتقاء یافت چهار هفته پس از تبلیغ ارزش هر سهم به 69 دلار رسید که طبق ارزیابی بازار کل شرکت به 5/3 میلیون دلار تخمین زده می‌شد در دنیای تجارت اسطوره هایی باور نکردنی هنوز به چشم می‌خورد دراگستوردات کام موسسه ای که پس از چندین دهه ناامیدی و با 500 نفر کارمند و با میلیون دلار زیان ناگهان در کمتر از 9 ماه به چنین سودآوری دست یابد نمونه‌ی آن است. استدلال شما برای توجیه چنین ارقام غیر عادی چیست؟ ما وارد یک دوره ی شگفت انگیز از تاریخ شده ایم دیگر تبلیغات فقط در خیابان ها و تلویزیونها نیستند. بلکه در مغزها و پشت رایانه ها نیز هستند دراگ استوردات کام با تاکتیک تبلیغات اینترنتی خود ضربه ای بزرگ به رقيب خود «والگرینز» زد و با هجوم تبلیغات خود قیمت سهام آن را تا بیش از 40 درصد قیمت رسمی تنزل داد و باعث شد تحلیل گران اقتصادی سهام والگرنیز را کم ارزش تخمین بزنند. مجله فوربز در اکتبر 1999 نوشت «ظاهرا سرمایه گذاران فکر می‌کنند رقبایی که شتاب زیادی دارند در مسابقه ی تبلیغات و بازاریابی اینترنتی پیروز خواهند شد»

اما به راستی پایان جنگ تبلیغات به کجا خواهد کشید؟ مدیران و مشاوران والگرنیز در بحبوحه ی این رقابت تبلیغات چه خواهند کرد؟

مدیران والگرنیز به جای اینکه واکنشی از روی ترس داشته باشند به گونه ای عمل کردند که در آن زمان کاملا غیر عادی بود. آنها تصمیم گرفتند کمی صبر کنند بیندیشند از مغزهای خود استفاده کنند و با تاکتیی نو وارد مبارزه شوند جنگ تبلیغات بزرگی بین این دو شرکت به وقوع پیوست و ذهن ها و افکارها را به خود مشغول داشت. مدیران والگرنیز در یکی از پایگاه های خبری اعلام کردند که «مصممیم که در دنیای اینترنت موفقیت عظیمی کسب کنیم با این حال باید با حقایق ناخوشایندی روبرو شویم» یک سایت خبری نوشت والگرنیز برای فعالیت در دنیای اینترنت بیش از حد قدیمی است. مدیران والگرنیز با این که از این اظهار نظر مبتکرانه از سوی نخبه‌ای اینترنتی رنجیده بودند هرگز به طور جدی پاسخی در انظار عمومی ندادند مهندس تبلیغات شرکت با شور و شوق و قدرتی تمام رو به مدیران شرکت کرد و گفت بیایید بی سر و صدا به سمت آنچه که باید انجام دهیم حرکت کنیم و سپس بلند گفت «به زودی معلوم می‌شود که آنها سر به سر بدکسی گذاشته اند»

مشاوران، مدیران و مهندسان بازاریابی و تبلیغات شرکت برای جنگ با غولی بزرگ آستین هارا بالا زدند.

در اکتبر سال 2000 مجله فوبوس که با بی اعتمادی زمانی بر ضد والگرنیز قلم فرسایی می‌کرد این بار از حرف های خود برگشته بود و این گونه نوشت:

«سایت اینترنتی والگرنیز قابل اعتماد ترین همراه با دقیق ترین سیستم تحویل و پرشتاب ترین سایت پاسخگو در حد سایت آمازون است»

(درآن زمان سایت آمازون قهرمان حاکم برتجارت الکترونیک به شمار می‌رفت)

با گذشت زمان آنها مفهوم تاکتیک بازاریابی و تبلیغات اینترنتی رابه خوبی درک کرده به سوی آنها حرکت کردند. شاید شرکت ها تاکتیک و تکنیک های پایدار را در طول زمان داشته اند ولی زمانی فرا رسیده است که دیگر مشتریان به جای آنکه پشت تلویزیون رادیو ودر خیابان ها باشند پشت رایانه های خود و متصل به یک شبکه ی جهانی هستند در سال 2003، 53 درصد از مردم آمریکا به صورت بر خط (آنلاین) فعالیت های روزمره خود را از طریق اینترنت انجام دادند چگونه می‌توان در این فضای بزرگ تبلیغاتی بازاریابی فروش و زندگی کرد با اندکی فکر می‌توان دریافت که نه تنها زندگی کردن دراین جهان بلکه فروش و تبلیغات نیز در این شبکه ی جهانی نیاز به تکنیک و تاکتیک هایی دارد امروزه شبکه ی جهانی اینترنت به عنوان رکن اساسی بزرگراه اطلاعاتی از مهم ترین ابزار انتقال به جامعه اطلاعاتی شده است گویی فضای فناوری اطلاعات دنیای جدیدی با قواعد خاص خود پیش روی انسان هاگذاشته است در پرداختن به موضوع فناوری اینترنت نمی توان صرفا به مسائل تکنیکی آن توجه کرد زیرا این فناوری تاثیرات عمیقی در بینش عملکرد کسب و کار زندگی ما داشته و دارد.

برای آنکه بدانیم چرا موسسه‌ها، سازمان ها و اشخاص در اینترنت تبلیغ می‌کنند به برخی از مزیت های تبلیغات اینترنتی اشاره می‌شود