بازاریاب ماشینی و گذر از بازاریاب محتوا؛ عصر جدید بازاریابی

در این مقاله از زبان آقای ریکی آبوت، مدیر بازاریابی و استراتژی در شرکت Pulse  ، به موضوع آغاز عصر بازاریاب ماشینی  و برخی مزایا و معایب آن می پردازیم. با پدیده فکر مهتر همراه باشید.

مقدمه ای بر بازاریاب ماشینی
ریکی ابوت می گوید: “به نظر می رسد مارتِک (مارکتینگ تکنولوژی) در حال ظهور و اوج گرفتن است”. اما چگونه می توان خلاقیت را در این دنیای جدید و پیچیده حفظ کرد؟

آیا همه در بازاریابی B2B تبدیل به یک ربات می شوند؟ سوال عجیب و غریبی است ، اما روزهای خوبی را که محتوا پادشاهی می کرد به خاطر دارید؟ دیگر تقریبا قدرت خود را از دست داده است.  دیگر زمانی که یک کمپین بزرگ B2B از محتوای قدرتمند را می بینیم خوشحال می شویم! اما امروزه “بازاریابان برند” به نظر خیلی کم شده اند. حتی اصطلاح “بازاریاب دیجیتال” نیز کم کم دارد قدیمی می شود. ما حالا داریم وارد عصر بازاریاب ماشینی می شویم.

من اخیرا در B2B Marketing Ignite حضور داشتم و اولین چیزی که مرا متعجب کرد فقدان غرفه های نمایندگی بود. این تقریبا کل پلت فرم های مارتک است، که بسیاری از جلسات بسیار موفق و البته جلسات غیر حضوری را نیز میزبانی می کند.

به نظر می رسد تکنولوژی در حال تغییر است و  تقریبا هر جلسه ای که من در آن حضور دارم، یک مباحثه شگفت انگیز است. که عمدتا مارتک محور است. شاید این مسئله کمی متظاهرانه و اغراق گرایانه باشد. به این خاطر که من فکر می کنم مارتک روش و رویکرد بسیار بزرگ و خوبی است. اما یک سوال اینجاست – شما چه مقدار یک بازاریاب مبتنی بر ماشین هستید؟

چگونه از غربال مارتک عبور می کنید؟
چقدر تصمیمات شما به اطلاعات، تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی (AI)، الگوریتم ها یا یادگیری ماشینی، متکی هستند؟ چگونه خلاقیت را می توان در دنیای صفر و یک زنده و سر پا نگه داشت؟

این کار یک کار متعادل سازی بسیار سخت است. چگونه از غربال و ازدحام مارتک عبور خواهید کرد؟ چگونه می دانید که کدام بخش را باید اولویت بندی کرد؟

اثبات مفهوم. اگر ارائه دهندگان این مفهوم به همان اندازه ای که تعریف شان شنیده می شود خوب باشند، باید مایل به ارائه اثبات مفهوم باشند. در مورد یافته های آنها تحقیق کنید و بپرسید که سیستم های آنها چگونه کار می کنند. سیستم های مشکوکی وجود دارند که می گویند: “خب، توضیح آن بسیار پیچیده است”.
نیازمندی / مرتبط بودن. ما همه عاشق داشبورد ها (جعبه ابزار) و ویژوال های دوست داشتنی هستیم. اما آیا شما نیز به آنها نیاز دارید؟ آیا آنها برنامه های شما را تکمیل می کنند و شما برای استفاده از آنها آماده اید؟
خلاقیت / محتوا. اکثر پلت فرم های مارتک عمدتا روی داده ها / اطلاعات متمرکز شده اند، آنها کاملا محتوا را فراموش کرده اند. مشتریان به داده های مورد استفاده شما اهمیتی نمی دهند، آنها فقط پیام را می بینند. بهترین «بازاریاب ماشینی»، خلاقیت را در کنار داده ها به کار می برند تا برنامه هایشان کاربردی تر باشد.
نگران نباشید. صرفا بازاریاب ماشینی بودن همیشه جواب مسائل نیست. مهارت های خود را بشناسید. با افرادی همنشین شوید که مهارت هایی دارند که شما آنها را ندارید و سوالات مناسب سوالات خود را مطرح کنید.  این کار باعث می شود بهترن بازرایاب ماشینی باشید. که برای موفقیت خود هم از فناوری استفاده می کند و هم از مهارت های اجتماعی.

بازاریابی SMS چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

استفاده از بازاریابی SMS راهی مستقیم برای هدف قرار دادن مخاطبان است. در حالی که اکثر کانال های ارتباطی آنلاین  محبوب و متداول هستند، اما به نظر می رسد که یکی از آنها به طور چشمگیری بهتر از هر کانال دیگری موجب هدایت ترافیک با تعامل سریع می شود. این کانال ارسال یک پیام متنی از طریق SMS است. با پدیده فکر مهتر همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

پیام های متنی نرخ خوانش ۹۸ درصدی دارند. و ۹ پیام از ۱۰ پیام متنی در طول سه ثانیه پس از دریافت باز می شوند. علاوه بر این، ۲۹ درصد از افرادِ هدف پیام کوتاه که در کمپین ها شرکت کرده اند، به پیام ها پاسخ می دهند. و ۱۴ درصد از افرادِ هدف پس از پیام اصلی مشارکت، خرید می کنند.

طبق نظرسنجی اخیر  Biz Report، ۴۹  درصد از مصرف کنندگان می گویند که خوشحال خواهند شد که در بازاریابی پیام کوتاه شرکت کنند. دلیل اصلی این انتخاب آن است که تخفیف دریافت کنند (۳۰٪). سایر دلایل عبارتند از: دریافت اطلاعات (۷٪)، دریافت اطلاعیه های رویدادها (۷٪) و ورود به رقابت  (۵٪).

تأثیر انگیزه ها در بازاریابی SMS
موثرترین کمپین هایSMS  ، ارزش های خاصی را به مشتریان خود پیشنهاد می کنند. ارزشی که نمی توانند لزوما در جاهای دیگر دریافت نمایند. در حالی که برخی افراد ممکن است برای کسب اطلاعات در مورد شرکت شما دراین کمیپن شرکت کنند.  اما در واقع آنچه که توجه آنها را جلب کرده صرفه جویی در هزینه است.

این بدان معنی است که وقتی شما کمپین SMS خود را تبلیغ می کنید و تمرکز خود را روی تشویق افراد به مشارکت قرار می دهید، باید دقیقا بدانید که چرا و چه میزان این کمپین برای مشتریان تان مفید و سودمند است. در این صورت می توانید  نمونه هایی از فروش یا تخفیف هایی که آنها از شما انتظار دارند، ارائه کنید. و یک عنصر انحصاری را نیز به آن اضافه نماید.

چگونه می توان مشارکت را در بازاریابی  SMS رشد داد؟
ابتدا یک پیام ایجاد کنید. می توانید از این نکات استفاده کنید:

از نام فرستنده به جای یک عدد پنج رقمی ساده استفاده کنید. در این صورت مشتریان می دانند که چه کسی پیام را ارسال می کند. و احتمال بیشتری دارد که به آن پاسخ دهند.
از اختصارات مناسب استفاده کنید. و از متن های طولانی نیز بپرهیزید.
از URL های کوتاه استفاده کنید. تا آدرس های وبسایت نیز خلاصه شوند. این کار امکان رائه ی قالب بصری جذاب تر را فراهم می کند.
پیام ها را کوتاه بنویسید. در یک حد مجاز متشکل از ۱۶۰ حرف.
در صورت نوشتن پیام به زبان انگلیسی از حروف بزرگ برای نوشتن کلمات کلیدی مهم استفاده کنید. مثلا WIN و در صورت نوشتن پیام فارسی می توانید از ویژگی هایی مانند گیومه استفاده کنید.
گام بعدی، متقاعد کردن مشتریان برای مشارکت است. یکی از روش ها می تواند این باشد که مشتریان را در انتخاب آنچه که می خواهند از پیام ها دریافت کنند (بر اساس عواملی مانند محل و یا موضوع) ، مختار بگذارید. اهداف خود را شفاف سازی کنید. تا مشتریان بخاطر پیام های ناخواسته ناراحت نشوند. از همه مهمتر، در مورد آنچه که به مشتری ارائه می دهید صادق باشید.

آخرین مرحله برای رشد لیدها دانستن این است که چگونه مشتریان مورد نظر خود را هدف قرار خواهید داد. این جاست که زمان بندی، مدیریت پایگاه داده، بازاریابی و پیگیری بسیار اهمیت پیدا می کند.

زمان بندی درست
عبارت “زمان بندی همه چیز است” هرگز چندان اهمیتی نداشته است. مگر در بازاریابی SMS . صرف نظر از ارزش پیام، مشتریان نمی خواهند در ساعات اولیه ی روز با صدای یک پیام متنی بیدار شوند.

از این رو ، باید پیام های خود را در زمان مناسب ارسال کنید. اما نه آنقدر زود که پیام را در خطر فراموشی و بی توجهی قرار دهید. بنابراین، اگر در تعطیلات آخر هفته فروش دارید، پیام را روز قبل یعنی چهارشنبه به مشتریان مورد نظر خود ارسال کنید.

به روز نگه داشتن پایگاه داده ی مشتری بسیار حیاتی است. و پیگیری نرخ تعامل می تواند نشان دهد که کمپین چقدر موفق بوده و کدام انگیزه ها بیشترین توجه را جلب کرده اند. این داده ها می توانند به کمپین های آینده کمک کنند. و اطمینان دهند که مشتریان مناسب را هدف قرار می دهید.

پیام های مشارکتی متنی بر سایر روش های تبلیغاتی و رسانه های اجتماعی غالب هستند. و عملکرد بهتری در هدایت فروش دارند. با بازاریابی SMS ، نه تنها می توانید کارآیی تلاش های بازاریابی خود را بهبود ببخشید، بلکه می توانید پایه مشتری خود را بهتر کرده و هزینه های تبلیغاتی را با از بین بردن نیاز به رویکرد “تبلیغ گسترده به امید پیدا کردن مشتری خاص” در تبلیغات، کاهش دهید.