واژه ی دیگری که بسیار نزدیک به این دو واژه استفاده می‌شود واژه‌ی استراتژی است واژه تکنیک بسیار روشن تر و واضح تر است زیرا در بسیاری از علوم کاربرد دارد وقتی در زندگی روزمره نیز از آن استفاده می‌شود اما واژه ی استراتژی از کلمه یونانی استراتگو[1] ، مرکب از استراتوس[2] به معنای ارتش وایگو[3] به معنای رهبر گرفته شده است. استراتژی ها به خصوص استراتژی تبلیغات ابزاری هستند که شرکت می‌تواند به وسیله آن به هدف های بلندمدت بازاریابی خود دست یابد.

به طور خلاصه استراتژی هنر فائق شدن و غلبه بردشمن وشیوه های صف ارایی نیروها برای تحقق اهداف است و تاکتیک وسایل و ابزار و مضمون های تحقق اهداف استراتژیک است.

برای درک بیشتر مفاهیم تاکتیک و تکنیک بهتر است نگاهی گذرا و کلی به تفکر تاکتیکی و تکنیکی داشته باشیم برای اینکه این مسأله روشن تر شود توجه شما را به تیم های فوتبال بزرگ خارجی معطوف می‌داریم در این تیم ها علاوه بر مربی و سرپرست تیم متخصصانی فقط بر تکنیک و تاکتیک تیم تمرکز داشته تیم را هدایت می‌کنند مثلا تیم فوتبال برزیل بیشتر تکنیکی است درصورتی که تیم فوتبال ایتالیا تاکتیکی کار می‌کند در بازاریابی و تبلیغات نیز می‌توان شرکت را به دو دسته تقسیم کرد مثلا شرکت پپسی بیشتر تکنیکی است ولی کوکاکولا تاکتیکی عمل کند یا مایکروسافت یک شرکت تکنیکی است ولی آی بی ام بیشتر تکنیکی عمل می‌کند.

تفکر سازمان و تجدید سازمان در یادگیری گذشته به منظور استفاده در موقعیت فعلی است.

 

شرکت اچ پی خانم کاری فیورینا را به عنوان مدیر و مشاور تبلیغات شرکت برگزید. او یک مدیر واقعا پر کار است که فقط در مواقعی که قرار است عکاسان از او عکس هایی برای مجله های اقتصادی و تجاری بگیرند محل کارش را ترک می‌کند و کمی به خودش می‌رسد او تا کنون هیچ وقت در محل کار خود از زیور آلات و لوازم آرایشی استفاده نکرده است و در هنگام تحلیل شرایط بسیار رک و صریح صحبت می‌کند وی در مصاحبه ای با مجله بیزینس ویک چنین اظهار کرد:

«به آینده نگاه کردیم و شرکت بزرگی را دیدیم که داشت به شکستی بزرگ نزدیک می‌شد»

اودر این مصاحبه به تاکتیک ها و تکنیک هایی که شرکت اچ پی رادر یک بازار رقابتی فشرده درزمینه فناوری به موفقیت رساند پرداخته است.

یکی از تاکتیکهای تبلیغاتی او، تبدیل یک غول به موجودی پرتکاپو از طریق یکپارچه کردن فعالیت های تبلیغاتی شرکت از 43 آژانس و دو آژانس تبلیغی کوچک، در پارکنیک شرکت بود که به صورت زیرکانه و باتکنیک کاملا خلاقانه شروع به حرکت تبلیغاتی خود کردند او نام این تاکتیک را تاکتیک تبلیغات زیرزمینی گذاشت.