چگونه می توانید استراتژی های بازاریابی اینترنتی (Online) و سنتی (Offline) خود را با یکدیگر ادغام کنید؟

سرفصل های مقاله

از تبلیغات تلویزیونی برای پشتیبانی از فعالیت های آنلاین خود استفاده کنید
فراخوان برای اقدام ( Calls-to- Action ) ایجاد کنید
از بازاریابی اینترنتی برای تبلیغ و ارتقای رویدادهای آفلاین استفاده کنید
نکات کلیدی برای یکپارچه سازی استراتژی های بازاریابی اینترنتی و سنتی
همانطور که احتمالا در بسیاری از کسب و کارها دیده ­اید روش های بازاریابی سنتی دیگر همچون گذشته به موفقیت دست نمی­ یابند. فروش، ارتقای محصول، پست مستقیم و تبلیغات تلویزیونی تقریبا دیگر به اندازه 10 یا 20 سال گذشته هم موثر نیستند چرا که توجه بیشتر کسب و کارها به سمت inbound marketing و بازاریابی اینترنتی ( online marketing ) کشیده شده است.

ولی آیا این بدین معناست که شما باید از استراتژی های بازاریابی سنتی خود دست بکشید؟ آیا باید اجرای کلیه­ ی استراتژی ­های بازاریابی آفلاین خود را فراموش کنید؟

البته که نه…

برنامه بازاریابی سنتی شما همچنان بسیار با اهمیت است و چالش پیش روی شما این است که هدف آن را تغییر دهید. کسب و کارهای متفاوت ممکن است موضع تقریبا متفاوتی نسبت به استفاده از استراتژی های بازاریابی آفلاین خود داشته باشند و باید به دنبال استفاده از این استراتژی ها برای ارتقای حضور خود در محیط مجازی و بازاریابی اینترنتی باشند.

در این مقاله راه­ هایی برای یکپارچه سازی کمپین ها و استراتژی­ بازاریابی آنلاین و آفلاین آورده شده که می ­توانید امتحان کنید :

از تبلیغات تلویزیونی برای پشتیبانی از فعالیت های آنلاین خود استفاده کنید
تاثیر تبلیغات تلویزیونی بر روی فروش روز به روز در حال کاهش است و این در حالی است که تبلیغات آنلاین به شکل رو به رشدی در حال سودآوری هستند. پس راه حل چیست؟ از تبلیغات تلویزیونی برای آنلاین کردن افراد بهره ببرید.

مثلا تصور کنید که شما صاحب سایتی هستید که موضوع آن انتخاب سگی است که بهترین شگرد و حرکات نمایشی را دارا می­ باشد. شما می توانید پنلی از 5 سگ را نمایش دهید ولی تنها شگرد و حرکات یک سگ را در تلویزیون به معرض تماشا بگذارید. در انتهای آگهی، برخی از تیزرها یا دام های دیگر را برای تشویق مردم به بازدید از سایتتان و رای دادن به حرکات سگ مورد علاقه­ شان، تعبیه کنید.

برای انجام چنین کاری مراحل زیر را طی کنید :

یک هشتگ# در توییتر ( Twitter ) ایجاد کنید تا مردم بتوانند در مورد آن آنلاین صحبت کنند و همچنین آن را در انتهای آگهی تلویزیونی بیاورید.
یک صفحه مختص تبلیغات و شرکت خود در فیس بوک ( Facebook ) یا اینستاگرام بسازید و آدرس آن را نیز در انتهای آگهی تلویزیونی بیاورید.
همواره به وب سایتتان لینک دهید.
به فکر ساخت وبلاگی از مقالات مرتبط با هر محتوایی که استفاده می­ کنید، باشید.
تبلیغات سنتی اینچنینی و همچنین تبلیغات رادیویی تنها قسمت کوچکی از آنچه که قصد فروش آن را دارید به مردم نشان می ­دهند. ولی به محض اینکه باعث حضور آنلاین مردم شوید اگر منابع لازم برای ارتقا و صحبت در مورد محصولتان را داشته باشید مردم آنها را بررسی می­ کنند و از آن در تصمیم­ گیرهای خرید خود استفاده می­ کنند.

فراخوان برای اقدام ( Calls-to- Action ) ایجاد کنید
بار دیگری که مقابل تلویزیون نشستید آگهی ­های تلویزیونی را به سرعت با DVR خود رد نکنید و به جای آن سعی کنید وقت گذاشته و ببینید که آگهی ­ها از شما چه می­ خواهند؟ آیا در آنها یک فراخوان برای اقدام ( Calls – to – Action ) شفاف وجود دارد؟ آیا می­ دانید آنها از شما چه می­ خواهند و اینکه اگر شما به دنبال آنچه که در آگهی معرفی شده، باشید باید به کجا مراجعه کنید؟

زمانی که واقعا می­خواهید چیزی را بفروشید و ارتقا دهید کاملا مطمئن شوید که یک فراخوان برای اقدام ( CTA ) واضح و موثر برای بازدید از منابع اطلاعاتی آنلاین خود، از جمله صفحه وبسایت تان، وبلاگتان یا سایت شبکه اجتماعی ­تان داشته باشید. شما به دنبال آن هستید که تبلیغات سنتی ­تان بازار هدف را به سمت شما جلب کنند و باعث درخواست بیشتر از سوی آنان شود. در ادامه فعالیت های بازاریابی آنلاین شما باید به آنها اجازه تکمیل این چرخه را بدهد و فراخوان برای اقدام را تحقق بخشد.

از بازاریابی اینترنتی برای تبلیغ و ارتقای رویدادهای آفلاین استفاده کنید
می­ خواهید در یک نمایشگاه تجاری شرکت کنید؟ با تمام توان خود از وبلاگ و صفحات شبکه­ اجتماعی ­خود برای تبلیغ این رویداد استفاده کنید. روش های سنتی و آفلاین مانند ارسال بروشور یا تبلیغ در روزنامه به نظر فکر خوبی است ولی اگر مردم به دنبال اطلاعات بیشتری هستند شما باید بتوانید آنها را به سمت پستهای جذاب و آموزنده وبلاگ یا صفحات شبکه اجتماعی ­تان راهنمایی کنید.

ایده کلی نهفته در پس این قضیه، ارائه ارزش بیشتر به مشتریان از طریق محتوای آنلاین است که اکثراً از عهده آن برآمده ­اند و مشتریان نیز در هر صورت این انتظار را از کسب و کارها دارند. پس زمانی که از روش های سنتی استفاده می­ کنید توییتر، هشتگ، صفحه فیس بوک و لینکی به بلاگ یا وب سایت خود را نیز اضافه کنید تا کسانی که به دنبال اطلاعات بیشتر درباره بروشورها و تبلیغات هستند بتوانند به آنها سری بزنند.

نکات کلیدی برای یکپارچه سازی استراتژی های بازاریابی اینترنتی و سنتی
بازاریابی سنتی هنوز مزایای فراوانی دارد ولی هدف آن در حال تغییر و تکامل است. مردم امروزه برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد محصولات و خدمات شما به دست آورند، به سراغ اینترنت می­ روند بنابراین اگر به دنبال کسب بیشترین نتیجه از فعالیت های بازاریابی آفلاین و سنتی هستید کاری کنید که فعالیتهای بازاریابی سنتی، مخاطبانتان را به سمت کمپین های بازاریابی آنلاین شما هدایت کنند.

برای موفقیت در این راه مطمئن شوید که موارد زیر را انجام می ­دهید :

از تبلیغات تلویزیونی برای پشتیبانی از فعالیت های بازاریابی آنلاین خود استفاده کنید.
فراخوان برای اقدام های موثر ( CTA ) ایجاد کنید.
از بازاریابی آنلاین برای تبلیغ رویدادهای آفلاین استفاده کنید.

چگونه یک کمپین بازاریابی مستقیم ایجاد کنیم ؟

سرفصل های مقاله

کانال های مختلف بازاریابی مستقیم عبارتند از :
مراحل گام به گام اجرای کمپین بازاریابی مستقیم
1 ) یک فهرست پستی ایجاد کنید
2 ) یک قطعه پستی ایجاد کنید
3 ) ماشین پاسخ گیری خود را کد گذاری کنید
4 ) کمپین را آزمایش کنید
5 ) کمپین بازاریابی مستقیم خود را پیاده سازی کنید
6 ) به پاسخ های مشتری رسیدگی کنید
7 ) نتایج کمپین بازاریابی مستقیم را تحلیل کنید
کمپین بازاریابی مستقیم Direct Marketing Campaign اثربخش با داده ها شکل می ­گیرد. بازاریاب ها، گروه ها و دسته های مختلف مشتریانی را که فکر می کنند علاقه مند به محصول یا خدمت شان هستند را بررسی می کنند و فهرستی از مخاطبان را ایجاد می کنند.

در کمپین های بازاریابی فهرست مخاطبان ممکن است از طریق منابع عمومی یا تجاری به دست بیایند، و ممکن است نشان دهنده ی تمامی افرادی باشند که در یک همسایگی مشخص از آنها زندگی می کنند یا افرادی که در یک مسابقه طراحی و نقاشی شرکت کرده اند و یا حتی لیست هایی از دیگر شرکت ها باشند. این لیست ها نباید یکسره و بدون تغییر مورد استفاده قرار بگیرند، بلکه، این داده ها باید تحلیل شوند و پیام ها و پیشنهادهایی خلق شوند که به احتمال زیاد مرتبط با این مشتریان هستند و سپس در قالب بازاریابی مستقیم مورد استفاده قرار گیرند.

در یک کمپین بازاریابی مستقیم ممکن است که از کانال های ارتباطی چندگانه شامل ایمیل، تلفن ها و تماس چهره به چهره استفاده شود. کانال های مختلف جهت اجرای کمپین بر مبنای گروه هدف انتخاب خواهند شد. به عنوان مثال، یک رستوران جدید ممکن است توزیع آگهی ها و یا بروشورها را بصورت خانه به خانه ترجیح دهد که این کار در هزینه پست صرفه جویی می کند، هدفش همسایه های نزدیک رستوران است و همچنین فرصتی را برای برقراری تعامل فرد به فرد فراهم می کند. تعامل چهره به چهره حتی ممکن است برای بازاریابی درون فروشگاه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اغلب در شکل دادن به یک کمپین بازاریابی مستقیم ممکن است که کانال های ارتباطی مختلفی با یکدیگر ترکیب شوند. به عنوان مثال، یک تبلیغات ایمیلی مستقیم ممکن است شامل یک کد QR نیز باشد که به دریافت کنندگان اجازه می دهد تا فورا آن را دنبال کنند و به شکل آنلاین درگیر آن پیام شوند.

هر کمپین بازاریابی مستقیم باید گزینه ی “Call To Action” خاصی را نمایان سازد. وجود این گزینه اغلب برای یک خرید فوری است اما لازم نیست همیشه هم اینگونه باشد، گاهی نیز می تواند قدمی برای فروش باشد.

تمامی ارتباطات بازاریابی مستقیم باید شامل متدهایی باشند که بتوانند پاسخ ها را دنبال و ردیابی کند. یک “Call To Action” ممکن است مشتریان را به تماس با یک شماره خاص هدایت کند که منحصرا مربوط به همان کمپین است یا کلیک بر روی لینکی که به وبسایت وصل می شود، آن هم با صفحه فرودی که منحصرا پاسخ هایی را از کمپین تبلیغاتی مشخصی نشان می­دهد. بازاریابان مستقیماً از داده های مربوط به نرخ پاسخ دهی استفاده می کنند تا دریابند ارتباطاتشان چقدر موثر بوده است و اینکه آیا برای اجرای کمپین بعدی نیازمند اصلاحات و تغییراتی هستند یا خیر. چنین داده هایی تنها برای تعدیل و اصلاح کمپین فعلی مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه با داده های به دست آمده از سایر کمپین ها هماهنگ و همراستا می شود تا به تیم بازاریابی مستقیم تصویری کلی از بازار هدفشان را ارائه بدهد.

کانال های مختلف بازاریابی مستقیم عبارتند از :
نامه فیزیکی
نامه الکترونیکی(ایمیل)
بازاریابی تلفنی
خدمات پیام کوتاه
فکس گسترده
قرار دادن کوپن
فروش چهره به چهره
آگهی ها و بروشورهای خانه به خانه

مراحل گام به گام اجرای کمپین بازاریابی مستقیم
همانطور که اشاره شد ارسال نامه فیزیکی یکی از روش های بازاریابی مستقیم می باشد. به منظور پیش بردن و ایجاد یک کمپین بازاریابی مستقیم در قالب نامه مستقیم می بایست پس از آنکه بازار هدف خود را تعیین کردید، هفت گام زیر را دنبال کنید :

1 ) یک فهرست پستی ایجاد کنید
توضیحاتی را در رابطه با مشتریان هدف خود در این لیست بنویسید، این کار باعث می شود بدانید که دارید به چه کسانی نامه می فرستید. اگر در نظر دارید نامه را برای لیست بزرگی(بیش از 20000) ارسال کنید، احتمالا نیاز خواهید داشت که برچسب فروشگاهی خود را با چسب های مخصوصی به قطعات پستی که ارسال می کنید الصاق نمایید. در حالی است که برای حجم و تعداد کمتر، می توانید از برچسب های آماده استفاده کنید.

2 ) یک قطعه پستی ایجاد کنید
تنها نباید یک بروشور را برای فهرست مخاطبان مدنظرتان ارسال کنید. این کار بسیار گران می شود و بروشورهای شما نیز برای این کار طراحی نشده است. شما نیازمند آن هستید که یک قطعه پستی مستقیم با یک پیشنهاد قوی ایجاد کنید که دریافت کنندگان را برای اقدام تحریک خواهد کرد. تمامی نامه های پستی مستقیم منجر به “Call To Action” می شود : دوست دارید که دریافت کنندگان در گام بعدی چه کاری انجام دهند؟ فرم سفارش را پر کنند و آن را به شماره شما فکس کنند؟

طراحان قطعات پستی مستقیم دوست دارند از گرافیک های خلاقانه استفاده کنند. هدف شما از کمپین بازاریابی مستقیم آن است که خواننده ها را ترغیب کنید تا به پیشنهاد شما پاسخ دهند. هر گرافیک و طرحی که به این کار کمک نکند هیچ ارزشی از نظر طراحی و هزینه های چاپ ندارد.

3 ) ماشین پاسخ گیری خود را کد گذاری کنید
اطمینان پیدا کنید در مورد هر راهی که برای دریافت پاسخ های مخاطبانتان در نظر گرفته اید، سیستم پستی خود را کدگذاری کرده اید، به این معنا که هر دسته از نامه هایی را که دریافت می کنید دارای کد مشخصی باشد تا نشان دهد که چه روزی و چه ماهی دریافت شده است، برای کدام لیست پستی می باشد و مربوط به کدام پیشنهاد است. در واقع سیستم کدگذاری ابزار ساده ای است برای آنکه بدانید دقیقا چه کسی به چه نامه ای و چه پیشنهادی پاسخ داده است. این سیستم، پاسخ های فردی ایجاد می کند که بسیار ارزشمندتر هستند، تا جایی که به راحتی می توانید کدهای مختلف را جدول بندی کنید تا ببینید کدام مورد بهترین کارکرد را برای شما دارد.

4 ) کمپین را آزمایش کنید
حتی یک کمپین بازاریابی کم نظیر از چندهزار قطعه نیز می تواند با هزینه های پستی و هزینه های کپی بودجه را تلف کند. بنابراین همیشه باید نامه را با یک بخشی از فهرست پستی خود آزمایش کنید و نتایج را بررسی کنید. هیچ کسی نمی تواند نرخ پاسخی که دریافت خواهید کرد را پیش بینی کند؛ در حالیکه متغیرهای بی شماری نیز وجود دارد که می توانند در این بین اثرگذار باشند.

چند درصد از فهرست پستی شما برای یک آزمون قابل اطمینان نیاز است؟ پاسخ به این سوال متفاوت است اما اکثر مسئولین به شما خواهند گفت که 10 درصد از فهرست خود را و نه کمتر از 250 قطعه را آزمایش کنید. پیش از اینکه آزمون را انجام دهید، باید تصمیم بگیرید که چه نرخ پاسخی، پیش رفتن شما با این نامه نگاری عمده برنامه ریزی شده را پشتیبانی می کند و این موردی است که به بودجه شما بستگی دارد.

5 ) کمپین بازاریابی مستقیم خود را پیاده سازی کنید
سرعت نامه نگاری خود را با توجه به توانایی تان برای اجرایی کردن و رسیدگی به پاسخ های بالقوه حفظ کنید. آزمایش نامه نگاری بر روی گروهی از مخاطبان، برآوردی از میزان نرخ پاسخ مشتری خواهد داد. از نتایج آزمون به عنوان یک ابزار اندازه گیری استفاده کنید برای این منظور که چه تعداد قطعه باید در یک هفته مشخص پست کنید. تنها قطعاتی را پست کنید که می توانید با تلاش های فروش خود، آن را پشتیبانی کنید.

6 ) به پاسخ های مشتری رسیدگی کنید
بدون داشتن یک برنامه ریزی قابل توجه، نمی توانید میزان برآورده کردن هدف یک کمپین بازاریابی مستقیم را بررسی کنید. اگر از پاسخ دهندگان می خواهید که از شما تقاضای اطلاعات اضافی داشته باشند، قصد دارید چه چیزی برای آن ها ارسال کنید؟ می خواهید تا چه اندازه سریع، این اطلاعات را برای آن ها پست کنید؟ چه چیز دیگری برای این پاسخ ها انجام خواهید داد؟ به عبارت دیگر، چگونه بیشترین استفاده را از این اسامی که پول بسیار زیادی را برای به دست آوردنشان خرج کرده اید، خواهید برد؟

7 ) نتایج کمپین بازاریابی مستقیم را تحلیل کنید
تحلیل نتایج شاید مهم ترین جنبه کمپین بازاریابی مستقیم باشد که کمتر نیز مورد توجه قرار گرفته است. آیا نتایج نهایی با آنچه که شما از آزمایش انتظار داشتید مطابقت دارد؟ کدام بخش های جمعیت شناختی پاسخ داده شده بهتر از آن چیزی شد که انتظار داشتید و پیش بینی کرده بودید؟ آیا زیر مجموعه هایی از مخاطبان هدف شما وجود دارد که در نامه نگاری های بعدی بتوانید روی آن ها تمرکز کنید؟ مهم تر از همه اینکه هر کمپین بازاریابی مستقیم که شما پیاده سازی می کنید، باید نه تنها به وضعیت فروش شما کمک کند بلکه باید به ارتقای پایگاه داده مشتریان نیز کمک کند. به عبارت کاملا واقعی، این کار آینده کسب و کار شما و میزان موفقیت آن را نشان می دهد.

مقاله مرتبط:  تاثیر بازاریابی و موفقیت در کسب و کار

همانطور که در این مقاله اشاره شد بازاریابی مستقیم یکی از استراتژی­ های بازاریابی است که مزیت های خاص خود را برای کسب و کارها فراهم می آورد. اما توجه داشته باشید برای افزایش کارایی این روش بهتر است مخاطبان خود را به خوبی شناسایی کنید و پیام های خود را به گونه ای طراحی کنید که نیاز آنها را تحریک کند. و همچنین سعی کنید سیستم جامعی تعبیه کنید که تمام داده های دریافتی کمپین بازاریابی مستقیم را ذخیره کند، این داده ها در ایجاد پایگاه مشتریان بسیار مفید خواهد بود.